۲۰
فروردین

راهنمای انتخاب دستگاه چاپ سابلیمیشن

بطورکلی دستگاه سابلیمیشن متشکل از بیش از 200 قطعه ی الکترونیکی و مکانیکی می باشند که هرکدام ازین قطعات به سهم خود در کیفیت یک ماشین و خروجی آن تاثیرگذارند. سعی داریم تا قطعات مختلف دستگاه های چاپ، که بیشترین تاثیر در دوام، کیفیت چاپ و همچنین اپراتوری ساده دارند، تشریح شوند.
1)شاسی و بدنه:
استقامت: به همان میزان که سبکی و ضعیف بودن شاسی دستگاه، تاثیرات منفی بسزایی بر طول عمر آن و همچنین کیفیت چاپ می گذارد، سنگینی بیش از حد آنها نیز در افت کیفیت دستگاه سهیم هستند. اهمیت طراحی مهندسی شده ی بدنه و شاسی دستگاه در این است که همزمان با حفظ دوام و استقامت دستگاه، لرزش و ارتعاشات روی سطح آن نیز به حداقل برسد.
به هرمیزان لرزش و ارتعاشات کم شود، کیفیت چاپ و طول عمر دستگاه افزایش پیدا می کند. محاسبه ی وزن، شدت حرکات روی دستگاه و ضریب ارتعاش دستگاه های چاپ، نکته ی بسیار مهم و ظریفی است که در طراحی و تولید دستگاه سابلیمیشن در کارخانه ی Gethray به آن توجه بسیاری شده است. به سادگی میتوان با یک آزمایش ساده لرزش و ارتعاش دستگاه های چاپ موجود در کشور را با یکدیگر مقایسه نمود. به این ترتیب که یک لیوان آب، روی دستگاه چاپ قرار دهید و میزان لرزش آن را حین چاپ مشاهده نمایید. البته ناگفته نماند که این آزمایش باید در شرایط سرعت چاپ یکسان مقایسه شود. طبیعتا دستگاهی که باسرعت پایین کریج چاپ میزند لرزش کمتری نسبت به دستگاهی که با سرعت بالای کریج چاپ می زند دارد. بدین ترتیب میتوانید اعتبار محصولات کارخانجات تولیدی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. تولید مهندسی یا تولید بازاری.

2)امکانات و دسترسی ها:

یکی دیگر از موارد طراحی مهندسی شده ی تولیدات کارخانجات مختلف، امکانات و دسترسی هایی است که به جهت سهولت در اپراتوری و همچنین نقاط قابل دسترس جهت تعمیرات می باشد. کارخانه ی Gethrey در طراحی محصولات خود، از نهایت ذوق، سلیقه و علم و هنر استفاده کرده است. در 2 طرف بدنه ی این دستگاه دستگیره هایی جهت جابجایی راحت تر این دستگاه صنعتی تعبیه شده است. محل قرارگیری کامپیوتر، مانیتور و کی برد با پایه آلومینیومی و زاویه ی چرخش مناسب بر روی دستگاه نصب شده است که این امر نیز جابجایی دستگاه را ساده تر می سازد. همچنین در قسمت زیرشاسی اصلی دستگاه پایه های آهنی مخصوص حمل با حرثقیل و یا تیغه های لیفتراک قرار داده شده است تا در صورت جابجایی آسیبی به دستگاه نرسد. بر روی بدنه این دستگاه 2 عدد پریز خروجی برق AC220 قرار دارد تا اپراتور بتواند به سهولت کامپیوتر و مانیتور خود را به آن متصل نماید. پایه های ثابت کننده ای نیز زیر دستگاه قرار دارد تا هنگام استقرار دستگاه بتوان با دقت هرچه بیشتر، دستگاه را تراز نمود. تراز کردن دستگاه به کاهش تکان و لرزش دستگاه کمک شایانی می کند. نکته ی بسیار مهم در طراحی مهندسی شده این دستگاه دسترسی بسیار ساده به کلیه ی قطعات، جهت تعویض یا تعمیرات احتمالی آنهاست و این امر باعث میشود تا مهندسین تعمیرکار و یا اپراتور، برای تعویض قطعه ایی خاص، مجبور نباشد کل دستگاه را باز کند.

3) ریل و واگن خطی:

در کلیه ی ماشین آلاتی که دارای محورهای حرکتی می باشند، ریل و واگن مورد استفاده است. پارامترهایی از قبیل وزن، سرعت حرکت، حداکثر ارتعاش مجاز و حداکثر صدای تولیدی، از جمله نکاتی هستند که در انتخاب ریل و واگن دستگاه چاپ مهم هستند و به هر میزان که از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، ارتعاش و صدای کمتری تولید میکند. علاوه بر آن از طول عمر بیشتری نیز برخوردار خواهند شد . کارخانه ی Gethray در دستگاه مدل GT1803T، از ریل و واگن برند THK ساخت کشور ژاپن استفاده کرده است. این برند از جمله برترین برندهای تولیدکننده ی ریل و واگن در دنیا می باشد که فاصله ی بسیاری با دیگر رقبای خود دارد. بطورمثال، ریل برند Hiwin تایوان در بازار کشور حدود 670/000 تومان به ازاء هر متر است. این قیمت برای ریل THK کشور ژاپن 000/000/3 تومان میباشد. هر واگن برند Hiwin حدود 000/420 تومان است. در حالیکه واگن THK، 000/600/2 تومان در نمایندگی به فروش میرسد. با یک مقایسه ی ساده، اختلاف کیفیت تولید دستگاه چاپ سابلیمیشن GT1803T، با سایر دستگاه های چاپ موجود در کشو، قابل مقایسه است.

4)تسمه:

معمولا در دستگاه های چاپ سابلیمشن، مدل رول به رول، از 3 تسمه استفاده میشود. 1 تسمه در محور (y) جهت به جلو راندن کاغذ ترانسفر و 2 تسمه در محور (X) جهت به حرکت درآوردن کریج و انجام چاپ. از آنجایی که حرکت در محمور X با سرعت بالا و مقدار زیاد انجام می شود، کیفیت تسمه اهمیت بسزایی دارد. در دستگاه چاپ Gethray مدل GT1803T از تسمه ی برند megadyn ساخت کشور ایتالیا استفاده شده است. همچنین علاوه بر برند تسمه، ضخامت آن نیز برای استقامت تاثیر گذار است. تسمه ایی که قرار است کریج این دستگاه را میلیون ها بار به حرکت وادار کند، پهنای 25cm دارد که در مقایسه با رقبای صنعتی خود، حداقل 5mm بیشتر است.

5) برد:

برد دستگاه های چاپ جوهرافشان، قلب و مغز آن محسوب میشود. هرچه سیستم بردهای دستگاه توانمندتر باشند، انتظار کیفیت بیشتری از آن خواهد رفت.
در چین، کارخانجات سازنده ی برد، تنوع زیادی ندارند. از متداولترین آنها میتوان BYHX،
UMC و HOSSON را نام برد. یکی از قدیمی ترین کارخانجات تولید برد دستگاه های چاپ جوهرافشان در چین، کارخانه ی BYHX است که از سال 2003 در این کشور شروع به کار کرد. حدود 17سال است که این کارخانه بردهای دستگاه های چاپ دیجیتال را تولید می کند که طی این دو دهه، به بلوغ، کیفیت و توانایی قابل قبولی رسیده است.
در سیستم الکترونیکی BYHX خطایی بین برد و نرم افزار کنترل وجود ندارد.
در صورتیکه باگ های زیادی بین برد و نرم افزارهای دیگر بردهای مذکور و بردهای متفرقه ی شاهدیم. با استفاده از بردهای BYHX تمام امکانات سخت افزاری و کالیبراسیون دستگاه به راحتی قابل دسترس هستند. از جله دیگر محاسن بردهای BYHX این است که تمام تنظیمات کالیبره ی دستگاه، بر روی مین برد ذخیره میشود. این امر باعث میشود تا در صورت خرابی کامپیوت، ویندوز و نرم افزا، اپراتور به راحتی با نصب مجدد نرم افزا، شروع بکار کند و نیازی به کالیبره ی مجدد نداشته باشد. همچنین طی بیش از 1 دهه که از این بردها در ایران استفاده شده است، در صورت رعایت شرایط استاندارد، کمترین خرابی را در آن شاهد بوده ایم. یکی دیگر از قابلیت های اساسی بردهای BYHX، توانایی استفاده ی حداکثری از کیفیت هد اپسون است. فرمان های دقیق و کنترل پاشش جوهر در چیپ این برد باعث می شود بتوانیم از حداکثر توانایی هد اپسون به نسبت بردهای دیگر ساخت کشور چین، بهره برداری نماییم. البته که متاسفانه برخی از فروشندگان دستگاه در ایران، این بردها را با نام تایوانی یا ژاپنی معرفی می کنند. در صورتیکه چینی بودن این برد، چیزی از توانایی های آن کم نمی کند و بردهای BYHX طی سالیان گذشته، قدرت خود را به اثبات رسانده اند. کارخانه ی Gethray نیز همچون کارخانه های معتبر دیگر، از بردهای BYHX بر روی دستگاه GT1803T استفاده کرده است تا صنعتی بودن دستگاه را تکمیل نماید.

6) سیم کشی:

یکی دیگر از قسمت های مهم اما مغفول در دستگاه های چاپ دیجیتال سیم کشی آنهاست. سیم و کابل ها وظیفه ی انتقال فرامین الکتریکی را بر عهده دارند. جنس سیم، آمپر عبوری از آن و همچنین دوام آنها در مسیر رفت و برگشت کریج حین چاپ، موارد حائز اهمیت هستند. در دستگاه چاپ سابلیمیشن 3 هد کارخانه ی Gethray، مدل GT1803T، از محصولات کارخانه ی Igus، جهت انتقال داده ها استفاده شده است. این کارخانه، اعتبار جهانی در صنعت سیم و کابل دارد. همچنین کلیدها، فیوز و کنتاکتور این دستگاه، متعلق به کارخانه ی اشنایدر، ساخت کشور فرانسه هستند.

7) سیستم تغذیه کاغذ:
در دستگاه های چاپ سابلیمیشن، سیستم تغذیه کاغذ نقش مهمی ایفا میکند. کاغذ سابلیمیشن از تنوع گرماژ بالایی برخوردار است. اگرچه خارج از استاندارد های جهانی، اما از 19 الی 200 گرم استفاده می شوند. همین امر باعث می شود تا جهت تغذیه ی مناسب کاغذ، سیستم تغذیه کاغذ سابلیمیشن، سیستم حرفه ای باشد تا بتواند بدون مشکل، رول های کاغذ سابلیمیشن در وزن های مختلف را تغذیه کند. از آنجایی که بدنه دستگاه های چاپ دیجیتال در کشور چین، معمولا به منظور کاربردهای متفاوت از قبیل، بدنه اکوسالونت، یووی و کاغذ ساخته و استفاده می شوند، لذا شاهد آن هستیم که اغلب افرادی که از دستگاه های با بدنه ی عمومی استفاده می کنند، در سیستم تغذیه ی کاغذ، دچارمشکل می شوند. چرا که به طور مثال بدنه دستگاه برای چاپ اکوسالونت، بر روی متریال های سنگین مثل بن، فلکس، کاغذ دیواری، وینیل، سولیت و… طراحی شده است در صورتی که ما می خواهیم بر روی کاغذ 30 گرمی بسیار سبک چاپ بزنیم. سیستم تغیه کاغذ شامل چند بخش است که در قسمت های بعدی به آن ها اشاره خواهیم کرد. ترکیب درست بخش های مختلف سیستم تغذیه ی رول، در نهایت تغذیه استاندارد را به وجود می آورند.

 

8)رول باز کن:
در چاپ کاغذ سابلیمیشن، قسمتی وجود دارد که رول کاغذ بر روی آن قرار می گیرد. سیستم رول بازکن در دو نوع وجود دارد: حالت اول رول صرفا بر روی پایه های نگهدارنده قرار می گیرد و موتور y رول را با هر بار جلو دادن باز میکند. حالت دوم، دستگاه ها مجهز به سنسور رول بازکن می شوند و در صورت تشخیص سنسور، رول دائما به یک میزان ثابت باز می ماند. طبیعتا حالت دوم ، چاپ یکنواخت تری را به ما می دهد. هر چند که از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. دستگاه چاپ سابلیمیشن GETHRAY مدل GT1803T ، قابلیت ارائه با هر دو سیستم رول باز کن را دارد و بسته به تقاضای مصرف کننده قابل تغییر می باشد.

9)شفت محورY و پینچ رولر:
پس از قسمت رول باز کن، کاغذ به میان شفت محور Y و پینچ رولرها هدایت می شود. شفت محور Y به حرکت در می آید و کاغذ به جلو هدایت می شود. هر چه شفت محور Y ضخیم تر باشد، تاب کمتری دارد و تاب کمتر باعث یکنواختی بیشتر کاغذ در سطح صفحه پرینت می شود. همچنین پیوستگی و تعداد بیشتر پینچ رولرها نیز در یکنواختی کاغذ سابلیمیشن بر روی صفحه پرینت، تاثیر بسیاری دارد. هرچه پینچ رولرها پیوسته تر باشند، کاغذ صاف تر می شود. این در صورتی است که شفت محور Y نیز تاب نداشته باشد. همچنین از انجا که پینچ رولرها و شفت محور Y دائما در حین کار دستگاه، درگیری زیادی دارند، لذا کیفیت متریال و جنس آنها نیز مهم است. شفت های استیل مقاومت بیشتری دارند. در دستگاه چاپ سابلیمیشن GETHRAY مدل GT1803T شفت محور Y از جنس استیل و قطر ان 25mm می باشد که ضریب خطای بسیار پایینی(+0/01mm) در آزمایشات از خود نشان داده است. در بالای آن، 20 عدد پینچ رولر 3 غلطکه نیز قرار دارد تا پیوستگی آن ها، سطح صاف کاغذ را ایجاد کند. جنس بدنه ی این پینچ رولرها نیز از چدن است و می تواندسالیان سال بدون مشکل کار کند.

10)صفحه پرینت:
قسمتی است که کاغذ سابلیمیشن روی آن قرار می گیرد تا چاپ انجام شود. پهنای صفحه پرینت، آلیاژ و یکنواختی آن، هم در تغذیه ی کاغذ و هم در ظرافت چاپ حائز اهمیت است. همچنین فن های مکنده ای که زیر قسمت صفحه ی پرینت قرار دارند نیز به صاف بودن کاغذ روی سطح صفحه پرینت کمک می کنند. از انجا که کالیبره دستگاه به فاصله هد تا سطح مورد پرینت بستگی دارد، لذا هر کجا که این فاصله تغییر کند، ظرافت کالیبره نیز کاهش پیدا می کند. صفحه پرینت باید در سرتاسر دستگاه بدون خطای ارتفاع و کاملا و صاف و یکدست باشد. همچنین طراحی سطح صفحه پرینت ، در چسبیدن کاغذ به سطح کمک می کند. فن های مکنده باید قدرت آن را داشته باشند که کاغذ را به سطح صفحه پرینت بچسبانند و قابلیت این را داشته باشند که برای وزن های مختلف کاغذ، میزان مکش را کم یا زیاد کنند. در دستگاه چاپ سابلیمیشن GETHRAY مدلGT1803T صفحه پرینت از جنس آلومینیوم ساخته شده است. روی این سطح، شیار های ماتریسی وجود دارد که باعث خروج باد از زیر کاغذ و چسبیدن آن به صفحه پرینت می شود. سرتاسر صفحه پرینت بدون کوچک ترین خطایی ترازی می باشد. جنس آلیاژ آلومینیومی آن باعث می شود تا بر اثر استفاده طولانی مدت طی سالیان سال سطح آن سائیده نشود و تراز آن به هم نخورد. دستگاه هایی که دارای صفحه پرینت از جنس ABS یا پلاستیک خشک هستند، شاهد سائیده شدن و بر هم خوردن تراز صفحه پرینت طی سالیان استفاده از آن بوده ایم. در زیر صفحه پرینت نیز 8 ردیف فن حلزونی مکنده با قطر 12cm وجود دارد که دور آن ها با استفاده از یک پتانسیومتر و رله SSR قابل تنظیم است. قابلیت کنترل دور فن این امکان راایجاد می کند تا بتوان بر روی متریال های با وزن مختلف، بدون مشکل چاپ گرفت.

11)هدایت کاغذ پس از صفحه پرینت:
بعد از صفحه پرینت و قبل از سیستم رول جمع کن، قسمت پر اهمیتی در تغذیه ی صاف کاغذ می باشد. معمولا دستگاه هایی که به منظور استفاده های مختلف غیر از کاغذ طراحی شده اند دارای صفحه هیتری منحنی شکل می باشد. وجود این صفحه باعث اصطحکاک کاغذ با آن می شود و تولید الکتریسته ساکن و چسبندگی می کند. دستگاه هایی که مخصوص چاپ کاغذ طراحی شده اند دارای غلطک های هرزگرد هدایت کننده هستند که بتوانند به راحتی کاغذ را از سطح صفحه پرینت به قسمت رول جمع کن هدایت کنند. در دستگاه چاپ کاغذ سابلیمیشنGETHRAY مدل GT1803T پس از صفحه پرینت 3 عدد غلطک هرزگرد از جنس استیل و با قطر 100mm تعبیه شده اند تا کاغذ براحتی روی آن سطح حرکت کند و به جلو هدایت شود.