۲۱
اردیبهشت

تفاوت های چاپ دیجیتال پارچه با دیگر روش های سنتی چاپ پارچه

چاپ دیجیتال پارچه یک فرآیند چاپ پیشرفته است که با استفاده از تکنولوژی دیجیتال و پرینتر، امکان چاپ تصاویر و طرح‌ها بر روی پارچه‌ها را فراهم می‌کند. در مقابل، روش‌های سنتی چاپ پارچه شامل چاپ تخت، چاپ روتاری و چاپ دستی می‌شوند که در ادامه با چاپ دیجیتال پارچه به طور مختصر مقایسه می‌شوند:

  1. کیفیت چاپ: چاپ دیجیتال پارچه به علت حفظ جزئیات بالا و همچنین عدم محدودیت در تعداد رنگ (بیش از 2260000 طیف مختلف رنگ) و عدم محدودیت در تنوع طرح‌ها، کیفیت بسیار بالایی دارد. در حالی که در روش‌های غیر دیجیتال مانند چاپ تخت، کیفیت کمتری وجود دارد و چاپ از وضوح و جزئیات کمتری برخوردار است.
  2. سرعت چاپ: فرآیند چاپ دیجیتال پارچه به دلیل استفاده از پرینترهای پیشرفته، سرعت بالاتری نسبت به روش‌های غیر دیجیتال دارد. در حالی که روش‌های غیر دیجیتال ممکن است زمان بیشتری برای چاپ پارچه‌ها نیاز داشته باشند. منظور از فرآیند چاپ، آماده سازی طرح ها تا دستیابی به پارچه ی چاپ شده است. شابلون سازی، رنگ سازی و نمونه گیری از جمله عملیاتی هستند که چاپ سنتی را کند می کنند. امروزه با تکنولوژی دستگاه های چاپ دیجیتال سینگل پس، سرعت چاپ دیجیتال تا 70 متر در دقیقه افزایش پیدا کرده است.
  3. هزینه چاپ: چاپ دیجیتال پارچه اغلب هزینه‌های بیشتری دارد، اما با توجه به کیفیت بالا و امکان چاپ کوتاه‌ ترین زمان و تنوع بیشتر در طرح‌ها، می‌تواند برای این صنعت مناسب باشد. در حالی که روش‌های غیر دیجیتال ممکن است هزینه‌های کارگاهی و ماشین‌آلاتی بیشتری داشته باشند، اما هزینه‌های پایین‌تری برای چاپ و مواد اولیه ی چاپ دارند.