۲۲
مرداد

پارامترهای کیفیت در جوهر سابلیمیشن

بر اساس محاسبات ذیل، جوهر های سابلیمیشن با غلظت استاندارد و مناسب، علاوه بر اینکه باعث افزایش کیفیت چاپ می شود، از دور ریز جوهر بر اثر کلین و شستشوی بیش از حد هد ها نیز جلوگیری میکنند.
طبق اساس اعلام کارخانجات تولید کننده ی هد برای دستگاه های چاپ جوهر افشان، شرایط محیطی ایزوله و استانداردی جهت کارکرد با راندمان بالا برای هد ها مورد نیاز است. به طور معمول این شرایط محیطی شامل دما (18 الی 28 درجه سانتیگراد، بهترین دما 22 الی 24 درجه سانتیگراد)، رطوبت (40% الی 60%، بهترین میزان رطوبت 50%) و عدم وجود هرگونه گرد و غبار می باشد.
به هر میزان که شرایط محیطی مناسب تری فراهم شود، استهلاک هد ها و همچنین دور ریز جوهر ناشی از کلین و شستشوی آن ها نیز کمتر خواهد شد. علاوه بر عوامل مذکور، کیفیت (منظور جنس رنگدانه یا همان پیگمنت هایی که در ساخت جوهر از آن ها استفاده می شود) و مهمتر از آن استاندارد بودن چگالی یا همان درصد مواد جامد جوهر ها نیز در افزایش طول عمر هد و همچنین کاهش هزینه های دور ریز حاصل از شستشوی هد، موثرند.
به طور استاندار و با اندازه گیری های متغیر های مختلف دستگاه های چاپ دیجیتال در حوزه ی چاپ پارچه، درصورتیکه تمام استانداردهای عوامل محیطی و همچنین جوهر را رعایت کنیم، در هر 100 متر طول چاپ در هد های اپسون، به یکبار شستشوی با شدت ضعیف نیاز پیدا خواهیم کرد که در اینصورت می توان گفت که شرایط استاندارد و راندمان بالاست.
در هر بار شستشوی با شدت ضعیف، حدود 10 سی سی از جوهر تلف می شود. این در حالیست که اگر از جوهر با کیفیت و درصد مواد جامد استاندارد استفاده نشود، این عدد می تواند به شستشو در هر 25 تا 30 متر طول برسد. یعنی حدود 4 برابر بیشتر از حالت استاندارد. حال اگر از استهلاک بالای هد در شرایط غیر استاندارد صرف نظر شود، میزان اتلاف جوهر بر اثر شستشوی زیاد 4 برابر خواهد شد. یعنی حدود 40 سی سی در هر 100 متر طول چاپ.
البته نا گفته نماند که ما در این تحقیق و گزارش، سایر متغیر ها نظیر هر گونه خرابی در هر کدام از قطعات دستگاه و همچنین هد ها را مردود و آن ها را ثابت فرض کرده ایم.
با فرض اینکه هر دستگاه چاپ با 2 هد اپسون 5113 یا 4720 و یا i3200 ، حدود 40 متر طول در ساعت چاپ میزند و با فرض اینکه هر دستگاه چاپ سابلیمیشن در کارگاه های متوسط، حدود 15 ساعت چاپ میزند، حدود 600 متر طول خروجی خواهد داشت. اگر در شرایط استاندارد محیطی کار کنیم و علاوه بر آن از جوهر های استاندارد استفاده کنیم، میزان اتلاف جوهر حدود 60 سی سی خواهد بود. اما اگر هر کدام از این عوامل رعایت نشوند، اتلاف جوهر حاصل از شستشوی هد ها به 240 سی سی در روز خواهد رسید. این عدد در ماه به حدود 7200 سی سی جوهر تبدیل می شود. یعنی حدود 7 لیتر جوهر. در صورتیکه جوهر استاندار سابلیمیشن را با توج به تمام عوامل حال حاضر، لیتری حدود 500000 تومان در نظر بگیریم، با عدم رعایت شرایط محیطی استاندارد و همچنین عدم استفاده از جوهر مرغوب، علاوه بر استهلاک نهفته ی هد ها و سایر قطعات مرتبط با جوهر، حدود 3500000 تومان فقط بابت کلین هد دور ریخته شده است. این در حالیست که با رعایت چند نکته ی بسیار ساده و انتخاب محصول مناسب، علاوه بر کاهش استهلاک نهفته ی هد ها و سایر قطعات مرتبط با جوهر، هزینه ی دور ریز جوهر را با کمتر از 900000 تومان در ماه خواهیم رساند.

جهت مشاهده مشخصات فنی جوهرهای سابلیمیشن افکت اینجا کلیک کنید.