۰۹
تیر

جریان هد اپسون قفل دار و بدون قفل چیست؟

امروزه، پلاتر و چاپگرهای شرکت اپسون در صنعت چاپ دیجیتال از محبوبیت ویژه ای برخوردارند. به این خاطر که کیفیت محصولات این شرکت قابل قبول بوده و همچنین هزینه های چاپ، تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایر رقبا دارند. همچنین این شرکت توانایی تولید هد های جوهر افشان را نیز دارا می باشد که این نکته نیز بر همخوانی بیشتر هد و بردهای دستگاه کمک شایانی کرده است و کیفیت بالای چاپ دستگاه های اپسون، گواه این امر هستند.
نکته ی اساسی راز پشت هدهای اپسون این است که شرکت اپسون تنها برای خود و شرکت های طرف قرارداد با اپسون، هد تولید می کند. نظیر میماکی و موتو.
از آنجایی که عمده کارخانجات تولید دستگاه های چاپ جوهر افشان، قراردادی با شرکت اپسون برای سفارش هد از این شرکت ندارند، لذا برای استفاده از هد های اپسون بر روی دستگاه های چینی، نیازمند فرآیند خاصی هستند.
معمولا هر هد جدیدی که در کارخانه ی اپسون تولید می شود، بلافاصله کارخانجات تولید برد در کشور چین دست به کار شده و برد مخصوص چاپ با آن هد را طراحی و روانه ی بازار می کنند و تا مدتی، با همان طراحی برد، می توانند از هد های اپسون استفاده کنند. چرا که تا مدتی، هد هایی که سری ساخت آن ها مشابه برد طراحی شده می باشد، در بازار موجود هستند. بعد از مدتی، اپسون مجددا شروع به تولید همان مدل هد می کند، اما این بار با اندکی تغییر در طراحی برد داخل هد و دیاگرام جدید. اینجاست که دیگر برد های چینی با طراحی قبلی، نمی توانند از هد های تولید شده ی جدید استفاده کنند. به همین علت بیان می شود که اپسون، بر روی هد های خود قفل گذاری یا کد گذاری کرده. در واقع بهتر است بگوییم اپسون کد گذاری هد های جدید را تغییر داده. اما هر قدر شرکت اپسون کدگذاری را تغییر دهد، حریف قفل شکن های چینی نمی شود. مجددا کارخانجات تولید برد در چین دست به کار شده و کد گذاری هد جدید را پیدا کرده و برد اصطلاحا دیکودر برای هد جدید را طراحی می کنند. این برد یک برد کوچکی است که سر راه هد و کریج برد نصب شده و کد هد را باز می کند. به زبان ساده، با برد های قبلی، نمی توان بدون برد دیکودر، از هد های سری تولید جدید استفاده کرد. حال این روند تقریبا هر 2 سال یکبار اتفاق می افتد. یعنی اپسون برای بار دوم و چندم، کدگذاری هد را تغییر می دهد و چین مجدد کد را با طراحی دیکودر جدید، می شکند. به هیچ وجه نمی توان با برد دیکودر قبلی، کد جدید را باز کرد. به طور مثال، هد DX5 اپسون، زمانیکه در حدود 10 سال پیش بر روی دستگاه های چاپ چینی مورد استفاده قرار گرفته بود، بدون هیچ برد دیکودری کار می کرد. در حال حاضر ما شاهد قفل پنجم بر روی هد های DX5 هستیم که هیچکدام با مدل دیگر قابل استفاده نیستند. یا هد 5113. 4 سال پیش این هد بدون نیاز به برد دیکودر استفاده می شد. تا کنون 3 بار کد این مدل هد تغییر کرده است.