جوهر سابلیمیشن PK و BK فول کالر
۱۸
اردیبهشت

جوهر سابلیمیشن BK و PK ؟

برای جوهر سابلیمیشن در دستگاه های چاپ دیجیتال جوهر افشان، از مود رنگی CMYK استفاده می شود.

C حرف اول نام رنگ Cyan، M حرف اول نام رنگ Magenta، Y حرف اول نام رنگ Yellow.

اما K در جوهر سابلیمیشن BK و PK چیست؟

در مود ترکیب رنگ CMYK، عملا می توان با 3 رنگ CMY، به رنگ های تیره و نزدیک سیاه دست پیدا کرد.

اما برای هر چه بیشتر مشکی شدن چاپ، نیاز به یک رنگ کلیدی دیگری نیز است که آن را با نام Key یا رنگ کلیدی می شناسند.

در واقع K حرف اول واژه ی Key (کلیدی) است که در دستگاه چاپ دیجیتال، معمولا از رنگ تیره ای نزدیک به مشکی استفاده می کنند. کارخانجات مختلف بر اساس تحقیقات و تکنولوژی های موجود خود، از رنگ های مختلفی جهت رسیدن به حداکثر عمق رنگ مشکی استفاده می کنند.

جوهر سابلیمیشن BK حروف اول واژه ی Blue Key و PK حروف اول واژه ی Pink Key هستند. در واقع جوهر های کلیدی BK از تم آبی برای ساختن مشکی عمیق تر استفاده می کنند و جوهر های PK از تم بنفش.

سوال اینجاست. کدام جوهر سابلیمیشن بهتر است؟

همانطور که همه ی اساتید حوزه ی چاپ می دانند، در صنعت طراحی و چاپ در دنیا، رنگ سیاه به معنای واقعی کلمه وجود ندارد. (در مطالب آتی با نگاه فلسفه ی رنگ به این موضوع خواهیم پرداخت) رنگ های بسیار تیره ای نزدیک به سیاه وجود دارند که از آن ها به نام رنگ مشکی در چاپ سابلیمیشن یاد می کنیم. مدل هایی که برای رنگ مشکی در چاپ تعریف شده اند از جمله مشکی گرم (رنگ بسیارتیره با تم قرمز) و مشکی سرد(رنگ بسیار تیره با تم آبی) و انواع دیگر میان این دو مدل اصلی.

در واقع با استفاده از جوهر سابلیمیشن BK می توان به نهایت مشکی سرد و با استفاده از جوهر سابلیمیشن PK می توان به نهایت مشکی گرم، دست پیدا کرد. انتخاب اینکه مشکی گرم بهتر است یا سرد، به سلیقه ی مصرف کنندگان بستگی دارد.

اما عموما مشکی سرد در دنیا طرفداران بسیار بیشتری دارد. همینطور جوهر های BK از جوهرهای PK گرانتر هستند.